KATEGORIJA: Naše priče za najbolje vrtiće , Novosti , Priče iz vrtića | 01.12.2016

DJECA KAO INSPIRACIJA: U Montessori vrtiću u Banja Luci znaju kako od ručka napraviti najzanimljiviji dio dana

“Kao osnivačica Montessori Kindergarten vrtića, inspiraciju sam pronašla upravo u želji da svom djetetu, kao i svoj drugoj djeci omogućim da budu korak bliže svjetskim načinima vaspitno-obrazovnog rada”, govori Danijela Risović o razlozima zbog kojih je odlučila da u Banja Luci otvori vrtić u kojem je primijenjen autentičan metod u cijelom planu i programu rada kroz koji je djeci na raspolaganju više od 200 različitih Montessori materijala, razvrstanih prema razvojnim oblastima.

“Program rada je zasnovan na individualnom predmetu interesovanja, sposobnostima i specifičnosti svakog djeteta ponaosob. Ovim je uvedena značajna promjena u predškolskom obrazovanju, gdje se fokus prebacio sa vaspitača na dijete. Vaspitači imaju drastično drugačiji pristup u radu sa djecom i on se ogleda u tehnikama observacija, izbjegavanju negacija, ukidanju svih oblika kažnjavanja ali i nagrađivanja, te bilo kakvom favorizovanju djece, a sve u cilju djetetovog holističkog razvoja. Pri tome se velika pažnja obraća na djetetove periode osjetljivosti za razvoj”, pojašnjava Danijela Risović neke od osnovnih pristupa u radu dodajući kako se u ovom vrtiću poseban akcenat stavlja na usvajanje zdravih stilova života:

“Kroz aktivnosti Praktičnog života, djeca imaju priliku da nauče određene vještine koje im pomažu da samostalno mogu da ih upotrijebe u svakodnevnom životu. Tu oni uče sipanje u čašu iz bokala, držanje kašike, kutlače, cijeđenje limuna, prosijavanje brašna, rezanje banana, jabuke, guljenje povrća, postavljanje stola, posluživanje hrane, dijeljenje hrane i pića, ali i održavanje higijene, brigu o tijelu i duhu”.

Djeca iz ovog vrtića, dodaje Danijela, rado borave i u svom malom vrtu:

“U dvorištu vrtića smo zajedno sa djecom organizovali jednu veliku baštu u kojoj su djeca zasadila svoje povrće, koje su zalijevali, okopavali, brinuli se o njemu, a onda ga i ubrali, oprali, pripremili sami salatu i u slast je pojeli, a znate koliko djeca vrlo teško prihvataju da jedu svježe povrće kao što su grašak, špinat ili zelena salata. Svi su sa uživanjem jeli i oduševljeno iščekivali kada će da uberu paradajz, grašak, mrkvicu i ostalo povrće. Tako uz kontakt sa prirodom uče da cijene i vrijednuju hranu”.

Aktivnosti se nastavljaju i za vrijeme ručka, djeca se uče da samostalno sipaju hranu sebi i svojim drugarima, ali i da ručak dožive kao najzanimljiviji dio dana, kada sva njihova samostalna prethodna igra i učenje ima svrhu i primjenu.

“Uspjeli smo da postignemo da djeca jedni druge podstiču da kvalitetno jedu. Jelovnik je zasnovan na balansu svježih i obrađenih namirnica, gdje se poseban akcenat stavlja na uvođenju zdravih namirnica kao što su proso, chia sjemenke, avocado, svježe voće, svježe povrće, kozije mlijeko i drugo, na način prihvatljiv djeci, a da se pri tome ne narušavaju njihova hranidbena svojstva s minimalno termičke obrade i ni malo pojačivača okusa. Gotovo svakodnevno se djeca uključuju u pravo kuhanje ili pripremu užine kada učestvuju u sjeckanju voća, pravljenju salate, rolanju paste, pravljenju peciva, kolačića, limunade, hladno cijeđenog soka…”, kaže Danijela Risović dodajući da uz zdravu ishranu djeca kroz redovne sedmične vježbe joge za djecu, te sportskih sadržaja djeca usvajaju značaj zdravih životnih navika. U sve su, ističe, maksimalno uključeni i roditelji.

“Po prvi put u Banjaluci je uveden i online program koji pomaže vaspitačima, ali i roditeljima da prate progres djeteta, te da bilježe važne korake, miljokaze i uspjehe djeteta. Roditelji imaju apsolutan uvid u aktivnosti i materijale sa kojima dijete radi, kao i da vidi fotografije samo svog djeteta. Ovo je naročito značajno, jer se roditelji mogu uključiti u djetetov razvoj”, pojašnjava Danijela Risović.

Roditelji su zadovoljni i kažu kakokod djece svakodnevno primjećuju napredak:

“Mi smo tu od samog starta i planiramo biti tu do škole, mislim da to govori dovoljno o mom mišljenju o vrtiću. Ono sto je najvažnije meni kao roditelju je da moj sin voli ići u vrtić i nevjerovatno brzo se adaptirao, a treba imati u vidu da je prethodne tri godine proveo sa mnom i jako je vezan za mene, što mi govori da on ima samo lijepa iskustva iz vrtića. Jako sam zadovoljna aktivnostima koje on ima u vrtiću. Takođe za tete imam samo pohvale, posebno me oduševljavaju detaljnim pristupom svakom djetetu jednako i spremnosti zajedničkom radu na jačanju samopouzdanja kod djece i isticanju njihove ličnosti”, kaže Danijela Stupar, a Vladana Milak kaže kako je srećna da njena kćerka ide baš u ovaj vrtić:

“Montessori kindergarten Banja Luka predstavlja poticajno i kreativno okruženje u kojem individualnost naše kćerke može u potpunosti doći do izražaja. Poštuje se sloboda izbora i želja djeteta za učenjem, istraživanjem, eksperimentisanjem. Profesionalnost, posvećenost i energijacijelog tima Montessori Kindergarten Banja Luka je za svaku pohvalu. Zaista smo presrećni što je dio ove porodice.”.

Dosljedna primjena Montessori pedagogije bio je bio jedan od osnovnih razloga zbog kojih je Sandra Janković odlučila baš u ovaj vrtić upisati djevojčicu:

“Smatramo da su mogućnost da se uči kroz samostalan rad, insistiranje na ranom osamostaljivanju djece i usavršavanju svakodnevnih praktičnih vještina, neprocjenjivi za svako dijete pa tako i za naše. Oduševljeni smo što djeca imaju svoju baštu sa povrćem i što se ishrani mališana pristupa na malo drugačiji način, tako da stiču i zdrave navike u ishrani. Naša djevojčica se raduje odlasku u vrtić, voli sportske aktivnosti, jogu, rad sa materijalima, uživa u kreativnom radu, i smatramo da smo pronašli mjesto na kojem će se, uz druženje sa djecom, uspješno pripremiti za školske obaveze. Osim toga, njen napredak u svim oblastima se brižljivo prati, tako da smo već nakon nepuna dva mjeseca dobili iscrpan izvještaj o tome. Osoblje vrtića je otvoreno za naše sugestije, a kroz razne aktivnosti su uključili i nas, roditelje, u rad vrtića. Detaljna priprema za upis, roditeljski savjet i roditeljski sastanak su pokazali profesionalnost i ozbiljnost zaposlenih, a njihova neposrednost i ljubaznost čini da ih doživljavamo kao vrtić sa toplom, porodičnom atmosferom”.

UNICEF BiH otvorio je u maju Konkurs “Naše priče za najbolje vrtiće” za pojedince, pojedinke i/ili grupe zaposlene u predškolskim ustanovama u Bosni i Hercegovini koji su dali istaknut doprinos inkluzivnosti i kvalitetu predškolskog odgoja i obrazovanja. U narednom periodu na blogu ZaSvakoDijete.ba objavljivaćemo priče o vrtićima koji su prijavljeni na konkurs, a istaknuti stručnjaci predškolskog odgoja i obrazovanja ocijeniće prispjele prijave te nagrade i priznanja uručiti krajem godine.