KATEGORIJA: Novosti | 06.05.2015

FORUMI U MOSTARU, BANJA LUCI I SARAJEVU: Kako od škola napraviti most različitih kultura koje baštinimo?

IMG_8332

U Mostaru, Banja Luci i Sarajevu održani su regionalni forumi na temu “Inkluzivno, interkulturalno obrazovanje u BiH”. Regionalni forumi “Inkluzivno, interkulturalno obrazovanje u BiH” imaju za cilj otvaranje prostora za kreativan razgovor, temelja na kojem se gradi razumijevanje, promovira suživot i poštuju različitosti.

Učesnice i učesnici u tri bh. Grada tokom trajanja foruma imali su priliku diskutovati po metodi ‘Otvorenog prostora’ (Open Space) u kojem je svaki učesnik slobodan da predloži relevantne teme, vodi diskusiju ili u njoj učestvuje, kao i da učestvuje u drugim diskusijama po grupama.

“Ovaj model podstiče kolaborativni proces kojim želimo postići da učesnici, na osnovu dijaloga i promišljanja, zajednički ponude što kvalitetnije ideje koje će realizovati u nareda tri mjeseca. S tim u vezi, na sve forume smo pozvali relevantne učesnike vladinog i nevladinog sektora, te predstavnike obrazovnih ustanova, trening centara i međunarodnih organizacija koje se bave pitanjem obrazovanja”, pojašnjava Goran Zarić iz Fondacije ‘DokuKino’ koja je realizirala Forume u okviru projekta ‘Dijalog za budućnost’ koji implementiraju UNDP, UNICEF i UNESCO u partnerstvu sa Predsjedništvom Bosne i Hercegovine. Projekt “Dijalog za budućnost” se finansira sredstvima Ureda Ujedinjenih nacija za podršku izgradnji mira/Fonda za izgradnju mira (PBF).

Forume je moderirala Najra Krvavac Perišin, dok je proces rada vodila Martina Stažnik, stručnjakinja za Open Space metodologiju.

“Forumi su imali specifično ‘podpitanje’ “Šta je naredni korak koji možemo poduzeti da od škola napravimo most između različitih bogatstava koja baštinimo – kultura, religija i etnosa”. Cilj je bio izdvojiti ključna pitanja i sve ono što svi moramo riješiti da li sami sa sobom ili kao društvo kako bismo napravili korake naprijed u duhu tolerancije i suživota”, kazala je Najra Krvavac Perišin.

Martina Stažnik na početku Foruma učesnicima je pojasnila principe ‘Otvorenog prostora’ čija se metodologija odvija po principu samoorganizacije tokom koje sudionici sami određuju dnevni red i odabir specifične teme, a polaznici bi postupali radu po grupama.

“Metod doista omogućava slobodu, daje vam mogućnost da određujete teme, učestvujete isključivo u jednoj, kao ‘bumbar’ obiđete sve ili da pored ‘leptira’ idete do onih koje vas interesiraju u datom momentu. Model predviđa slobodu, ali i odgovornost što je veoma bitno”, pojašnjava Martina Stažnik.

“Delegirala sam temu ‘Stop politizaciji u obrazovanju’ i mislim da će mnogi imati mnogo toga za reći na tu temu. Evidentno je da je politika umiješana u sve kod nas, pa nažalost tako i u obrazovanje. Voljela bi kada bi uloga države bila isključivo u organizaciji kvalitetnih nastavnih programa u kojima će struka biti u prvom planu, a ne da obrazovanje služi samo za proizvodnju budućih glasača”, kaže učesnica Foruma Biljana Matijević iz OKC Banja Luka.

Na nešto drugačiji način obrazovanjem se bavila jedna od grupa u Sarajevu. Pokretač teme Tarik Aščerić iz Studentskog parlamenta smatrao je da je bitno govoriti o zajedničkim praznicima na nivou BiH, kao i o ‘uvođenju patriotizma’ u škole u smislu razvijanja svijesti prema tome da smo svi stanovnici BiH i da je kao takvu trebamo prihvatiti.

“Djeci treba dati do znanja da smo svi na istom brodu, da ne trebamo gledati na etničke, vjerske ili bilo koje druge razlike već na bogatstvo različitosti koje imamo”, kaže Tarilk Aščerić, dodajući da mu se metoda ‘Otvorenog prostora’ sviđa jer daje bolju mogućnost iznošenja ideja i njihovog protoka. Osman Zukić iz Fonda otvoreno društvo kaže kako se i njemu pristup sviđa jer je drugačiji od ostalih.

“Kroz grupu smo govorili o udžbeničkoj politici, dotakli se najvažnijih problema – zajedničke jezgre, nacionalne grupe predmeta, kvalitetu udžbenika i kao u većini tema u BiH na kraju došli do Daytona”, priča nam Osman Zukić, dok se u grupi pored vodi živa rasprava o nepostojanju jedinstvene obrazovne politike.

“Mi nemamo državno ministarstvo obrazovanja koje bi sve koordiniralo”, kaže Dina Borovina iz Prosvjetno-pedagoškog zavoda KS, a bilo je govora i o samoj metodi ‘Otvorenog prostora’.

“Zašto ovo ne uvesti i u škole? Sigurna sam da se neki predmeti mogu poučavati na ovaj način”, kaže Maja Abadžija iz Centra za politike i upravljanje. Učesnik diskusije Samir Mahmić iz Asocijacije srednjoškolaca u BiH također smatra da bi metoda mogla koristiti u školama, ali dodaje kako se većina mladih iz nevladinog sektora s njom susreće na dnevnoj bazi, za razliku od predstavnika vladinih ili formalnih organizacija.

Veći stepen neformalnog obrazovanja zagovara i Srđan Petković iz Bijeljine, član omladinske grupe Helsinškog odbora za ljudska prava u RS.

“Mladima treba više mogućnosti za neformalno obrazovanje i usvajanje što različitijih znanja, treba im prilike da se susreću jedni s drugima, da kroz te susrete upoznaju različite pristupe i kulture i da na koncu vide koliko su u biti slični. Jedna od ideja koju ću predložiti kroz ovaj program, a u realizaciji slične na području Bijeljine sam učestvovao, jeste da se organizuje jedan kamp u prirodi za mlade iz FBiH i RS, gdje bi se oni kroz različite aktivnosti upoznali, radili zajedno, i preskočili prepreke kloje su im postavljene te pozitivna iskustva odnijeli u svoje sredine”, kaže Srđan Petković.

Tokom održavanja regionalnih foruma u tri bosanskohercegovačka grada učesnici su imali priliku i predložiti i kreirati projektne ideje, a na kraju zatvorenog ciklusa najkasnije do 23. aprila 2015. će se odabrati ukupno 5 inicijativa kojima će biti dodijeljena podrška za implementaciju.